MENU

sobota 20. května 2017

Bullet Journal - Jak začít?

Ahoj! Zase jsem to v poslední době pořádně flákala, tak se na mě nezlobte :) Jednoduše si snažím všemi doušky užívat první krásné (skoro)letní dny a moje kreativní já v poslední době zažívá nějaký útlum. Nebo alespoň v té online podobě. Určitě jste z minulých článků zaregistrovali, že jsem mluvila o Bullet Journal, metodě vedení diáře, kterou jsem si naprosto zamilovala. Ráda bych založila samostatnou rubriku, do které bych měsíčně přispívala svá uspořádání BuJo diáře a také bych se s Vámi dělila o své poznatky, výtvory a hlavně vám ukázala, jak skvělé to je :) Pokud vás to alespoň trochu zaujalo, tak čtěte dál! Dnes se totiž dozvíte, jak vlastně začít.


Moje první setkání s metodou BuJo proběhlo skrze zahraniční youtuberky, které ve mě zasadily semínko zvědavosti. Vždy jsem se potýkala s problémem, že žádný diář pro mě nefungoval na 100% a mnohokrát to skončilo i tak, že jsem si ho v lednu koupila, v únoru se na něj už prášilo na poličce a někdy během dubna jsem si vzpomněla, že vlastně nějaký diář mám. Absolutně neplní svůj význam a často jsem měla i špatný pocit, jak hrozně jsem neorganizovaná. Ne! Jsem člověk, který potřebuje hodně vizuálních stimulů, vadí mi stereotyp a bullet journal mi tak vlastně pomáhá rozvíjet kreativitu díky tomu, že každý "měsíc" může být vlastně úplně nové dílo. Stereotypu se tak vůbec bát nemusím, diář jako mám já nikdo na světe nemá a mít nebude. Díky této metodě si můžete vytvořit diář přesně podle vašich potřeb a začít můžete začít naprosto kdykoliv! Navíc se vám už nikdy nestane, že by jediná stránka diáře zůstala prázdná :)

První setkání s BuJo může být hodně matoucí. Doporučila bych vám pustit si tohle video, které nastiňuje, jak to vlastně funguje. Využívá systému několika značek, kterými se ve svém bulletu řídíte a ostatně je to ve výše zmíněném videu dobře vysvětlené. Legendu si můžete samozřejmě uzpůsobit a já jsem tak učinila, což vidíte na fotce níže. Pokud mě čeká nějaký úkol/událost, udělám vedle ní malý boxík a postupně přidám příslušnou značku, když úkol nebo událost dokončím/zruším/odložím atd.  Nejlepší je tomuto "klíči" věnovat jednu z prvních stránek, abyste vždy měli jasno. Důležité je i systém číslování stránek, protože to funguje k tomu, abyste si vytvořili vlastně takový "obsah" svého diáře neboli index. Právě díky němu je BuJo tak flexibilní - dává vám to možnost vytvářet jakékoliv seznamy, měsíční záznamy, přehledy, poznámky a spoustu dalšího, na co vám jen fantazie stačí. Kdykoliv pak budete potřebovat danou věc najít, bude to hračka a nemusíte zoufale listovat.


Správný diář by měl mít roční přehled. To je future log. Já jsem se svými bulletem začala až v květnu, takže jsem vynechala první čtyři měsíce a právě tohle na něm tak miluju! Začít můžete naprosto kdykoliv a udělat si ho na pár měsíců, rok nebo dva, je to naprosto na vás. Jelikož se BuJo tvoří spíše "za běhu", většinou na měsíc dopředu, znamená to, že si událost/úkol nemůžete napsat do svého měsíčního přehledu, protože ho vlastně v tu chvíli vůbec v diáři nemáte. Od toho tu je future log/roční přehled, z kterého pak vše lehce zaznamenáte i do month logu, který si vytvoříte, až přijde čas. Tím se dostáváme tedy k monthly logu, takovému měsíčnímu přehledu, kterou můžete dát naprosto jakoukoliv formu. Denní či týdenní záznamy, možnosti jsou naprosto neomezené :) Já vždy jednu (dvoj)stranu chci věnovat přehledu celého měsíce. Na květen jsem přidala i tracker směn v práci, který postupně vyplňuji a sloupeček na poznámky či důležité záležitosti, které musím zařídit. Následuje týdenní přehled, weekly log, kde plánuji a v podstatě se to od klasického diáře moc neliší. Jen je vše podle mých představ a když mi to nebude vyhovovat, mohu to následující měsíc udělat úplně jinak. Také v květnu sleduji svoje sportovní "výkony", kam zaznamenávám veškerá cvičení/běh apod. Mimochodem výborná motivace, jak se přimět ke cvičení :) Na následujících fotkách můžete nakouknout na mé dosavadní rozvržení.


A co tedy potřebujete? Tak zaprvé právě ten sešit. Může být úplně čistý, čtvrečekovaný, linkovaný nebo právě tečkovaný, který používám já a skvěle uspokojuje mé potřeby. Patřím totiž k těm, kteří nedokáží udělat rovnou čáru, s čímž tečky hodně pomohou. Pokud budete hledat tečkované diáře, doporučila bych vám Moleskin, jelikož Leuchtturm, který je u BuJo fandů oblíbený, u nás není dobře dostupný a také je dražší. Pak logicky musíte mít nějaké psací potřeby. Pokud máte rádi propisky, jděte do nich, já na tento typ papíru preferuji různé "centropeny" a výborně se s nimi tvoří i různé malůvky. Na nějaké ty moje kaligrafické pokusy jsem si na AliExpressu pořídila i "stětcové" pero, které připomíná hrot očních linek ve fixu. Abyste si svůj diář zkrášlili, nesmí vám chybět nějaké washi pásky nebo samolepky. Ty mu vdechnou život, barvu a fungovat mohou i jako záložky. A když už jsme u toho zkrášlování, tak kromě pera zkuste i nějaké barevné fixy a zvýrazňovače. Jak si svůj bullet zorganizujete je jen na vás a pokud tápete, není nic jednoduššího, než načerpat inspiraci kdekoliv na internetu. Samotný proces tvoření je neuvěřitelně terapeutický a se těším na každou příležitost, kdy budu moci diář znovu otevřít - natolik jsem si Bullet Journal zamilovala!



Dejte mi vědět, jak to máte s diáři vy. Je tu mezi vámi nějaký další nadšenej do Bullet Journalingu? :) 

To je pro dnešek vše a budu se na vás těšit příště!

4 komentáře :

  1. Ten diár je neskutočne nádherný! Si šikovná! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Každý si ho může udělat podle svých představ!

      Vymazat
  2. To je paráda, Káji, máš to nádherné! A hlavně je super, že tě to donutilo diář si pravidelně vést :) Já s tím problém nemám ani u klasického diáře, zvykla jsem si zapisovat si tam všechno. Zatím mi vyvovují samolepky na zkrášlování, ale pokud se do budoucna budu chtít přesunout k větší kreativitě, vím, co zkusit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, konečně si ten diář užívám :) BuJo mohu jedině doporučit, je to závislost! <3

      Vymazat

Děkuji za vaši odezvu!